4 low budget tips voor duurzaam reizen (en het begin van mijn reis door Noorwegen)

20160814_111819Net als veel van mijn leeftijdsgenoten ben ook ik op een soort van breakpoint beland. Het lijkt wel of alle mensen tussen de 27 en 35 jaar zich opeens afvragen wie ze zijn, waar ze staan en of waar ze nu mee bezig zijn wel is wat ze willen. De een na de ander zit thuis met een burn out, mensen gaan uit elkaar en banen worden opgezegd.

Ook ik pas perfect binnen deze club met het dertigersdilemma. Ik bedacht opeens allerlei nieuwe doelen om mezelf te ontwikkelen. Werken in het buitenland, Noors leren, een training volgen over waarden in je werk en ik vond opeens dat ik voor mijn 30e nog een keer alleen op reis moest gaan. En meestal wanneer ik iets bedenk, wil ik dat nu, meteen, onmiddellijk. En dus boekte ik diezelfde middag een ticket naar Oslo om in mijn eentje een paar weken door Noorwegen te reizen.

Verliefd op Noorwegen
“Hé maar Mich, Noorwegen is toch geen backpackersland? Waarom ga je niet gewoon naar Azië of zo?” vroeg een vriend van me. Eh ja, nee, dat klopt. Noorwegen is niet bepaald een land om in je eentje te gaan backpacken. Ik raad het ook niet echt aan. Maar het was een mooie kans om twee doelen uit mijn dertigersdilemma (werken in het buitenland en alleen op reis gaan) te combineren. De laatste jaren verlang ik weer naar de uitdaging en het gevoel van Nederlander zijn in het buitenland (ik ben ooit au pair geweest in Barcelona). Ik bedacht me dat als ik nog één keer een buitenlandavontuur aan wilde gaan, dít het moment was: Geen koophuis, geen relatie en geen kinderen. En toen ik anderhalf jaar geleden voor het eerst een bezoek aan Oslo bracht, werd ik op slag verliefd op deze fantastische stad en raakte ik gefascineerd door het land. Ik zag mezelf hier wel als expat wonen en werken. Dus schreef ik me in voor een talencursus Noors en werd mijn reis een reis naar Noorwegen om te kijken het land echt zo geweldig is.

20160811_141322-1

Duurzaam reizen met een low budget  
Noorwegen is duur. Low budget reizen is daar bijna niet mogelijk. Low budget duurzaam reizen al helemaal niet. Nu heb ik me er min of meer al bij neergelegd dat duurzaam reizen en Miss Brown geen goed combi zijn. Ik kijk vooral naar de prijzen en laat de duurzame aspecten liever achterwege. Het is ook moeilijk. Want zie maar eens een leuke en betaalbare duurzame reis ergens te boeken. Het aantal aanbieders van excursies, hotels, reisartikelen en vervoer die rekening houden met hun impact op het milieu is nou niet bepaald groot, aantrekkelijk of betaalbaar te noemen. Maar het is toch wel heel makkelijk om de verantwoordelijkheid geheel van me af te schuiven. Dus ben ik op zoek gegaan naar de stappen die voor mij wel haalbaar zijn. Het resultaat, de 4 tips hieronder.

1. Lenen in plaats van kopen 
Heb je een hele lijst opgesteld met spullen die je nog nodig hebt voor op reis? Kijk eens welke dingen je kunt lenen. Slotjes, een backpack, reishanddoeken, een selfiestick, camera, you name it. Ik heb veel dingen mogen lenen. Waaronder een backpack.  Al had ik in eerste instantie mijn oog laten vallen op een prachtige backpack van Fjällräven. Totdat meerdere mensen me vroegen of ik niet eerst eens een backpack moest uitproberen voordat ik mijn vakantiebudget zou besteden aan een tas die ik misschien maar een keer gebruik. Zat wat in. Gelukkig heb ik veel backpackers onder mijn vrienden en mocht ik er heel lief een lenen van een vriendin.

img-20160809-wa00242

2. Interrailen
Om van A naar B te komen kies ik toch vaak voor het vliegtuig. Dat is snel, comfortabel en goedkoop. En als je wat van de wereld wilt zien, ontkom je er bijna niet aan. In Noorwegen is het trouwens heel normaal om het vliegtuig te pakken als je van de ene stad naar de andere stad wilt reizen. Heel duurzaam is het niet. Het is een van de meest vervuilende manieren om te reizen. Want door te vliegen belast je het milieu 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. De beste manier om te reizen is dan ook per trein (als je niet wilt lopen of fietsen tenminste). En dus besloot ik om alleen van Amsterdam naar Oslo te vliegen en in Noorwegen en Zweden (ja ik maakte ook nog een uitstapje naar Stockholm) mijn reis per trein voort te zetten. In Nederland niet mijn favoriete bezigheid, maar in het buiteland een van de beste manieren om een land te ontdekken. Je reist door de mooiste landschappen en het is een goede manier om locals te ontmoeten. Wat mij betreft zeker een aanrader om door Europa te reizen. Interrail heeft verschillende passen waarmee je door 30 landen kunt reizen per trein.

20160810_143832

3. Couchsurfing
Omdat ik alleen op reis ging in een land dat niet bepaald gericht is op backpackers en Noors wilde leren, heb ik me aangemeld op het platform Couchsurfing. Hierop bieden locals hun bank of een extra kamer gratis aan. Een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten die je de stad laten zien en natuurlijk super low budget. Bovendien gedraag je je een stuk duurzamer als gast. Althans, ik dan: Ik stond geen 20 minuten onder de douche, hergebruikte mijn handdoek en liet niet onnodig lichten branden. Dit is trouwens ook iets wat ze bij airbnb zien. Reizen via airbnb zorgt voor minder energie-en waterverbruik, uitstoot van broeikasgassen, afval, en aanspoort tot meer duurzame praktijken tussen zowel gastheren en gasten, in vergelijking met een hotel. Dus als je liever wat meer privacy hebt, is airbnb een goed alternatief. Je kunt je trouwens wel afvragen hoe betrouwbaar dit onderzoekje is. Ik heb in ieder geval superleuke mensen ontmoet die me hun stad hebben laten zien en kennis hebben laten maken met de Noorse cultuur.

20160814_112800

4. Lokaal eten
Een van de leukste dingen van reizen vind ik een kennismaking met de lokale keuken van een land. Voor mij misschien een must voor mijn blog, maar voor wie geen blog over duurzame hotspots schrijft: eten moet je toch. Dus waarom kies je dan niet voor restaurants of koffietentjes waar ze lokale, biologische of fair trade producten gebruiken. Mijn ervaring is overigens dat dit vaak de leukste eettentjes zijn, waar het eten erg goed smaakt. Zelf koken op reis? Kies voor lokale producten. De hotspots die ik tijdens mijn reis heb gevonden, volgen binnenkort.

20160826_115438.jpg

Nu zijn dit slechts 4 tips die ik zelf heel makkelijk toe heb kunnen passen. Er zijn vast nog veel meer mogelijkheden om je voetafdruk op reis te verkleinen. Welke tips heb jij?

Plaats een reactie