De dag dat ik zelf mijn (duurzame) fiets in elkaar zette

product_product_328513In de week voor kerst was ie daar dan. Mijn nieuwe fiets, gemaakt van oude fietsen. Echt een plaatje: Matzwart frame, lichte bandjes, een aluminium spatbord én een mandje voorop. Ik had alleen één ding over het hoofd gezien, zag ik toen de fiets werd afgeleverd. De fiets werd bezorgd in een doos. Ik moest hem dus zelf in elkaar zetten.

De laatste keer dat ik een fiets kocht, werd deze ook afgeleverd in een doos. Geen succes. Ik geloof dat dat ding een half jaar in de doos heeft gezeten voordat ik op Facebook een oproep plaatste met ‘wie o wie kan mij helpen’ en een oud-collega me uiteindelijk te hulp schoot bij het in elkaar zetten van mijn fiets. Niet echt mijn ding dus. Maar dit keer had ik de goede hoop dat het anders zou gaan. Want nu zou ik Jesper lief aan kijken om me te helpen.

Zo gezegd zo gedaan. Het duurde dit keer dan ook geen 6 maanden voordat ik mijn fiets uit de verpakking kon halen, maar ‘slechts’ 3 maanden. Afgelopen weekend was het eindelijk zo ver. De doos werd uit de berging gehaald en we zouden samen mijn fiets in elkaar zetten. Al had ik er eigenlijk op gerekend dat ik de dingen aan zou geven en Jesp die fiets gewoon in elkaar zou zetten. Maar blijkbaar dacht hij daar iets anders over dan ik. Ik moest het zelf leren. En dus stond ik daar instructies op te volgen die in mijn ogen totaal niet duidelijk waren, met aan de zijlijn een lachende man die het net iets te vermakelijk vond om mij met de fiets te zien stoeien.

Uiteindelijk (binnen een uur!) had ik het dan toch voor elkaar. Goed, met wat hulp van Jesper dan, die bij een laatste check nog een paar kleine schoonheidsfoutjes heeft opgelost (lees: ervoor zorgde de handremmen ook daadwerkelijk remden en alle onderdelen wel goed vast zaten). Mijn fiets was klaar voor gebruik. En hij is mooi! Heel mooi. Hij fietst overigens ook heerlijk. En niet geheel onbelangrijk: het is een duurzame fiets.

Duurzame fiets
Hoewel mijn blog op een laag pitje staat, werk ik achter de schermen nog steeds aan het verduurzamen van Miss Brown. Dus bij mijn zoektocht naar een nieuwe fiets, keek ik niet alleen naar een fiets met versnellingen en handremmen, maar ook naar het materiaal waarvan de fiets gemaakt is. Via Google kwam ik terecht bij het fietsenmerk Roetz-Bikes. Dit duurzame en Nederlandse merk geeft afgedankte fietsen van bekende fietsmerken zoals Gazelle, Batavus en Sparta een tweede leven. Ik was meteen verkocht.

Roetz-Bikes infographic

Want wist je dat er in Nederland minstens één miljoen fietsen op de afvalberg belanden, terwijl belangrijke onderdelen zoals het frame nog prima in orde zijn? Zonde toch?! En dat vinden ze bij Roetz-Bikes dus ook. De onderdelen van afgedankte fietsen die nog prima in orde zijn geven ze daarom een tweede leven door ze te reinigen en te bewerken tot een compleet nieuwe fiets. Ze besparen hiermee in één jaar ongeveer twintig ton aan grondstof. Momenteel bestaat een Roetz-Bike voor ongeveer 30% tot 40% uit hergebruikte materialen. Ze streven er naar om dit jaar een 100% circulaire en duurzame fiets te produceren. Een superinitiatief waarbij niet alleen gedacht wordt aan het hergebruiken van bestaande materialen. Bij Roetz-Bikes vinden ze het namelijk ook belangrijk om maatschappelijk verantwoord te ondernemen op sociaal vlak. Daarom worden de fietsen gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij worden door Roetz-Bikes opgeleid tot fietsmaker.

Een kijkje nemen in de fietsfabriek
Je kunt de fietsen van Roetz-Bikes online kopen of bij een fietsenwinkel in de buurt. Mijn fiets heb ik online besteld en thuis laten bezorgen. Maar je mag je fiets ook ophalen in de fietsfabriek in Amsterdam. Je kunt dan de persoon die jouw nieuwe fiets heeft gebouwd ontmoeten en krijgt meteen een kijkje achter de schermen. Deze maand krijg je trouwens 10% korting op een fiets. Een goede reden om een kijkje te nemen op de website en je eigen fiets samen te stellen!

Vigour Ladies.jpg

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s