Organic koffie in Stavanger (NO deel III)

20160815_163123En de reis gaat verder. Want toen mijn weekend in Bergen erop zat, was ik toe aan wat me-time. Weer even op mezelf aangewezen zijn en geen rekening hoeven houden met anderen. Op naar Stavanger!

In Stavanger bracht ik 3 dagen door. Ik had mazzel en kon met Thomas meerijden (ik reken carpoolen bij deze als een duurzame optie). Stavanger is een echte studentenstad en ligt aan de westkust van Noorwegen, iets zuidelijker dan Bergen. Als de studenten geen vakantie hadden, zou het ongetwijfeld een stad zijn waar veel te beleven valt. Toen ik er was, was dat niet het geval.  Als dan ook het weer nog omslaat en ik helemaal alleen in een crappy airbnb appartement 10 kilometer (!) buiten de stad zit (ik had de airbnb advertentie niet helemaal goed gelezen), kom ik in Stavanger een hele andere kant van het alleen reizen tegen. Ik voelde me opeens eenzaam en ontwikkelde een lichte vorm van zelfmedelijden. Nu wist ik van te voren heel goed dat Noorwegen geen backpackersland zou zijn. Maar ik moest en zou mijn reis alleen maken omdat ik dan de taal goed zou kunnen leren. Best een goed idee. In de praktijk blijkt alleen dat ze overal in Noorwegen (behalve in Oslo en de omgeving) een ander dialect spreken. Niet te verstaan voor een beginner. Ik begon me af te vragen waarom ik überhaupt ooit Noors ben gaan leren. Ja, na ruim een week alleen reizen had ik een flinke dip te pakken.

Na een Skypesessie met papa en mama en een paar what’s app telefoontjes met mijn besties back home (hoe deden zie dat “vroeger”), was ik klaar met mijn zelfmedelijden.  Aan de locatie kon ik toch weinig meer veranderen, maar bij de pakken neer zitten deed ik toch echt zelf. Nu waren er een aantal opties waaruit ik kon kiezen om mezelf uit die dip te trekken:

1. Ik kon via Tinder op zoek naar een leuke viking om mee op date te gaan. Ook heel  goed om mijn Noors te oefenen natuurlijk.
  2. Ik kon op zoek naar een Free Walking tour die in veel steden georganiseerd wordt. Zie ik ook nog wat van de stad.
  3. Ik kon via Couchsurfing op zoek gaan naar medereizigers die nearby waren of locals die een event hadden aangemaakt.
  4. Ik kon via Show Around op zoek naar een local die me de stad kon laten zien.

Again, hoe deden ze dat “vroeger”, zonder internet? Goed, optie 1 was eigenlijk geen optie. Ik was toen heel serieus aan het daten met R (toen dacht ik nog dat dat kans van slagen had). De tweede en derde optie vielen af, omdat die niet in Stavanger waren. En dus kwam ik uit bij optie 4. Show Around is een online platform waar locals uit verschillende steden je gratis of tegen een kleine vergoeding hun stad laten zien. Leuke tip voor wie het leuk vindt om samen met een local de stad te gaan verkennen. Een soort Tinder, maar dan anders.

The next day sprak ik af met Margrethe, een studente uit Stavanger. Zij liet me de stad en wat leuke hotspots zien.

Stavanger hotspot 1: Amy’s Coffeebar
Via een online zoektocht kwam ik hier terecht, bij Amy’s Coffeebar. Voordat ik met Margrethe op pad ging, haalde ik hier nog even snel een koffie to go. Amy’s zit een verstopt in een van de vele straatjes in het centrum van Stavanger. De stijl is een beetje alternatief. De eigenaar is super vriendelijk en geïnteresseerd. Alles wat ze hier verkopen is biologisch.
Adres: Salvågergaten 7 in Stavanger

20160816_155901

Stavanger hotspots 2: Jo & The Juice
Margrethe nam me mee naar Jo & the juice. Een smoothie-keten die op dat moment booming is in Noorwegen.  En dan vooral heel populair bij de wat jongere dames vanwege de “hunks” achter de smoothiebar. Het schijnt een eer te zijn om hier te werken. Dan ben je cool. En knap. Nu vond ik het hunkgehalte wel meevallen, maar dat ligt waarschijnlijk aan de leeftijd. Ik ben gewoon al bijna 30. De sapjes zijn lekker, maar zijn niet allemaal duurzaam. De koffie daarentegen wel! En wat ik vooral leuk vond, is dat ze hier chocolade en appel-kaneel muffins hebben, gemaakt van de pulp van de sapjes. Ultiem voorbeeld van no waste. Extra pluspunt: Ze bevatten dus extra veel vezels en zijn daarnaast gezoet met honing. Je komt Joe & The Juice tegen door heel Noorwegen.
Adres: Hospitalsgata 6 in Stavanger

20160817_113600

De volgende dag heb ik ’s middags afgesproken met mijn docent Noors. Maar eerst nog ‘even’ een hike naar de Preikestolen, een klif die zo’n 604 meter boven het fjord uitkomt, met hoe kan het ook anders een prachtig uitzicht. De wandeling naar boven duurt ongeveer 2 uur. Als ik aan de klim begin, bedenk ik me dat het wel een uitdaging is om er in plaats van 2 uur, maximaal 1,5 uur over te doen. Ik ging als een speer omhoog, langs ‘echte’ hikers met hun wandelstokken, Noren in complete sportoutfit, Noren met baby’s op hun rug, bejaarden en mensen met overgewicht die om de 100 meter uitrusten. Klimmend, klauterend en half rennend bereikte ik uiteindelijk 1 uur en 12 minuten later de top. I did it!

20160817_105345

Boven op de top kwam ik tot de conclusie dat er misschien wel een ware hiker in mij schuilde. Misschien moest ik er gewoon jaarlijks een hikingtrip van maken. Van cabin naar cabin al hikend door de Noorse natuur. Genietend van het prachtige uitzicht, schoot me opeens te binnen dat ik nog terug moest. Terug naar beneden, opnieuw hetzelfde pad bewandelen. Dat was ik vergeten. Ik kan je vertellen dat de tocht naar beneden iets minder snel ging en ik de rest van de middag alleen maar koffietentjes heb getest. Ik was kapot!

Stavanger hotspot 3: Wayne’s coffee
De 2 broodjes jam die ik mee had tijdens de hike waren bij lange na niet voldoende om mijn energie terug te krijgen. Eenmaal terug in Stavanger had ik honger trek. Heel veel trek. In suiker. In chocolade. Karamel. Als het maar zoet was. Ik liep de eerste beste koffietent binnen en koos een ontzettend slechte rocky road brownie om de verbrande calorieën weer aan te vullen. Een aanrader, absoluut. Dat ze hier duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, zag ik pas toen ik thuis wat research deed. De koffietent, Wayne’s, vind je door heel Noorwegen. Al hun koffie is organic en kun je er zelfs kiezen voor een organic fika (koffie met iets lekkers).Een fika smaakt volgens Wayne’s namelijk lekkerst als het duurzaam is.
Adres: Klubbgaten 5 in Stavanger

Stavanger hotspot 4:  Bøker & Børst
Mijn brownie had ik nog maar net op, en de volgende hotspot stond al weer op de planning. Marion, mijn docent Noors heeft me uitgenodigd om koffie te drinken in het kleurrijkste straatje van Stavanger. Daar zit Bøker & Børst, een knus tentje waar ze organic en fairtrade koffie en thee serveren. Helaas zit het terras helemaal vol en zijn we op zoek gegaan naar een ander koffietentje. Desalniettemin is het een leuke plek die thuishoort op mijn lijst met hotspots in Stavanger waar ze organic of fairtrade koffie schenken.
Adres: Øvre Holmgate 32 in Stavanger

20160816_125850

En toen zaten ook mijn dagen in Stavanger er al weer op. Mijn dipje was gelukkig verdwenen en in Kristiansand, mijn volgende bestemming, was het zonnig en 20 graden. Yes!